Kontakta med oss på Webbyrå i Stockholm

och se hur vår team omvandlar dina smartaste idéer till mästerverk

Kontakta med Oss om du har frågor,
gällande våra webbtjänster :D

Begär kostnadsfri offert
Ninna kundsupport

21 fel på din hemsida som gör att du förlorar kunder


Genom vårt vardagliga arbete ser vi grova fel på hemsidor som är projekterade av grafik-amatörer. Istället för att koncentrera sig på att nå konkreta resultat, så som större försäljning eller korrekt kommunikation, lägger firmor upp sidor helt utan övervägande och ineffektivt, och tänker ”jag placerar ut det, så kommer de själva”. Även om din sida dyker upp på första plats i Google ändrar det inte faktumet, att om din sida inte är effektiv så slänger du pengarna i sjön för ingen kommer att köpa av dig.

Dock kan man alltid ändra detta. Nedanför har vi nämnt ett par av de värsta misstag som man gör på internet tillsammans med exempel hur du kan korrigera dem. Ordningen är helt och hållet spontan. Jag ser gärna en fortsättning på dessa punkter i kommentarerna nedanför.

Bild som visar seo


Tänk om du förlorar tiotals kunder varje dag?


  1. Flash-animationer – dessa irriterar din kund. Kunden vill inte vänta tills den laddar klart – han vill med en gång ha tillgång till din information. Om du måste, använd animationer endast då du inte kan visa något med hjälp av vanliga skript eller statiska bilder – och kom ihåg att kunden alltid ska ha möjligheten att kringgå animationen.

  2. Brist på en professionell www adress – vad tror du, hade du köpt en vara från en firma vars adress är: www.företagsnamn.malmo.se/4859658/start.htmleller ser det bättre ut med www.företagsnamn.pl? En lätt igenkännlig adress kostar inte mycket (99kr per år), men det ändrar sättet på hur en kund ser dig. Det samma gäller e-mail adresser – tar du en person seriöst som skickar mail från gladpatrik@spray.se? Om ditt mål är att väcka förtroende – väl en likadan e-mail adress som hemsida adress.

  3. Auto play av ljud – om du måste använda musik (vilket många internet användare inte tycker om) så låt användaren själv bestämma om han/hon vill lyssna eller inte, genom att placera an tydlig knapp, som tillåter dem att stänga av musiken när som helst.

  4. Förekommande reklamer – det finns inget värre är irriterande reklamer som inte borde finnas på en firmas hemsida.

  5. Hemskt tillval av färger – blå stift på röd bakgrund kan ge huvudvärk. Om du inte själv vet hur du ska välja färger, låt någon professionell firma göra det – färgerna måste vara lätta för ögonen annars kommer de distraherande och texten kommer vara svår att läsa. Förutom det så borde kulören skapa ett lugn främjande klimat och underlätta vid koncentration på av som viktigast att finna på webbsidan.

  6. Tvinga användaren att undra över var han ska klicka – din hemsidas navigation borde vara barnenkel. Om någon måste fundera över var han ska finna det han letar efter, finns risken att han ger upp och väljer en annan hemsida. Kom ihåg att det inte är många surfare som har flera sidor öppna på en och samma gång – de kommer inte vilja tänka på var vad är – de kommer helt enkelt att öppna en ny sida, med lättare navigation.

  7. För långsam laddning av din hemsida – optimalisera dina bilder på ett sådant sätt att sidan snabbt laddas även vid långsam uppkoppling. Photoshop har alternativet ”kompression” – detta tillåter oss att minska storleken på bilderna utan att påverka deras kvalitet. Om du inte vet hur du gör detta, fråga någon.

  8. Bedrövliga bilder eller bristen på bilder alls – det säga att en blid säger mer än tusen ord – varför är det då så att många firmor har sidor eller material med enbart text eller amatör bilder? Det är väldigt uttröttande att läsa sådana hemsidor.

  9. Tokiga fonter – du vill att användaren utan problem läser innehållet, eller hur? Om han så mycket som för en sekund måste funderar över vad som står på din hemsida, kommer han inte att komma tillbaka till dig. Se till att fonterna i dina kampanjer alltid är läsbara.

  10. Föråldrad information – Om en kund ser din adress på din firmas hemsida, sedan åker dit bara för att upptäcka att firman säte kommer den bli väldigt besviken. Han har just förlorat tid och förtroendet till dig. Han kommer tycka din firma är väldigt oprofessionell, eftersom den inte kan se till att ha aktuell information om grundläggande saker. Ansätt någon som kommer att kontrollera att all information – erbjudanden, telefon nummer, adresser ALLTID stämmer.

  11. Intro – ju färre steg en kund måste ta för att nå informationen han vill ha desto bättre.

  12. Dold kontakt information – varje firma måste ha väl synlig information gällande telefon nummer och adress. Detta är grundläggande.

  13. Brist på söktjänst – om din sida har stort innehåll, borde du underlätta sökvägen för dina kunder. Söktjänster har revolutionerat hela internet – tänk nu varför…

  14. Utvecklingsbar meny – en användare som kommer till din sida borde med en gång se hela innehållet. Att använda en utvecklingsbar menyrad kan leda någon fel och oavsiktligt dölja just den information som han letade efter.

  15. En hemsida som inte är kompatibel med alla browsers – det är inte varje browser som felfritt kan visa varje sida och din webbsida borde alltid se likadan ut. En bra programmerare kommer att veta hur man gör detta.

  16. STORA BOKSTÄVER – det är svårt att läsa och kan uppfattas som ett rop på hjälp.

  17. Stavfel – vittnar om vårdslöshet samt de är oprofessionella och obscena.

  18. Felaktigt tillvald upplösning – anpassa din hemsida efter rätt enhet och upplösning.

  19. Komplicerat kontakt formulär – för många frågor skapar ovilja och ett intryck av förlorad tid. Ett effektivt formulär borde vara snabbt och lätt att skicka.

  20. Länkar som inte fungerar – om det är någon över huvud taget som inte fungerar på din sida kan du förlora ett tillfälle att visa kunden din produkt eller uppmuntra honom till sammarbete – grundläggande för varje hemsida är tillförlitlig och fullständig information.

  21. Skriv inte ”21 fel” i titeln om du har bara 20 att skriva om