Kontakta med oss på Webbyrå i Stockholm

och se hur vår team omvandlar dina smartaste idéer till mästerverk

Kontakta med Oss om du har frågor,
gällande våra webbtjänster :D

Begär kostnadsfri offert
Ninna kundsupport

Hur man främjar ett företag eller startup utan pengar?


Många nystartade firmor eller startups ställs framför ett problem: ”Hur övertygar man folk om att köpa en ny produkt eller tjänst?” Dessutom, är det ofta så att så pass unga firmor inte har pengar för att göra reklam. Hur kan man då nå folk utan en budget för reklam? Folk lever väldigt stressfullt och intensivt idag, och inte nog med det möts de av tusentals reklamer varje dag – att nå fram till dem med något helt nytt är en väldigt tuff utmaning. Är det över huvud taget möjligt? Om det är en produkt eller tjänst, som på något sätt underlättar, gör livet lite trevligare eller löser deras problem, borde det med lite uppfinningsrikedom gå vägen. Tack och lov har vi Internet och då kan vi skapa under.

Till att börja med måste du vara helt och hållet övertygade till vår egen produkt och till det att folk följer ditt spår. Studera marknaden noga och bestäm en målgrupp, fråga dina vänner att yttra sig, se igenom konkurrensen. Du måste eliminera alla möjliga defekter i din produkt.


Detta är vad du kan göra, för att främja firman gratis:


Bild som visar seo

  • Press information – Om din produkt på något sätt, underlättar livet, borde information sprida sin som blixten om du skickar ut denna information till ett par journalister or bloggare.
  • Artiklar – använd bloggen på din sida, för att utbilda folk och ge dem anvisningar. Skriv några artiklar som ger folk värdefull kunskap om produkten – om det ger dem något att tänka på blir nästa steg att köpa din vara. (Förslagsvis: om du säljer bastur, beskriv på vilket sätt det främjar din hälsa och självförtroende att använda en bastu. Om det är vin du säljer, beskriv hur det påverkar hälsan, vad den optimala dags mängden är, vilka viner som passar till vilka måltider, så som kött osv.)
  • Tävlingar – Dela ut några exemplar av produkten på Facebook t.ex. Om du gör bra underhållning av det, kommer folk vilja prata om det.
  • Demo av mjukvaran – Om din produkt är en mjukvara eller tillämpning kan du göra en gratis eller tidsbegränsad version. Om varan uppfyller kundens förväntningar kommer han/hon med alls säkerhet köpa den.
  • Provexemplar – Om det är vin eller godis – dela ut ett par provexemplar till populära bloggare eller journalister från stora tema portaler och be dem yttra sig. Det är viktigt att låta dem skriva helt ärligt om varan, positivt och negativt – då kommer produkten inte att behandlas som ”sponsrad” och den kommer vara tillförlitlig. Låt artiklarna infinna sig på Facebook t. ex där man kan vinna gratisexemplar!
  • Twitter och Facebook – Dela med dig av intressanta artiklar (i samband med din vara) och beröm dem. Bli en informationskälla för folk.
  • YouTube – Videoklipp är ett starkare markandsföringsvapen – få folk intresserade med en medryckande kort film, där du lär dem eller visar dem på vilket sätt just din vara förenklar deras liv.

Några exempel på kampanjer som utförts utan större utgifter.

Harry Potter/Universal studio Cindy Gordon, marknadsförings direktör på Floridas förlustelse park Universal, ville informera hela världen om att en ny attraktion uppstår baserat på böckerna om Harry Potter. Det var säkert att med hjälp av alla möjliga tillgängliga medium skulle kräva flera miljoner dollar. Men man spenderade inte ett öre. Hur gick Cindy till väga då? Alltså, tillsammans med J. K. Rowling, böckernas författare, valde hon noggrant ut ett par personer som förde populära hemsidor or Harry Potter och bjöd in dem den valda dagen vid midnatt till en speciell webcast. Dessa 7 personer hade då möjligheten som de första få veta på vad Universal gruppen planerade. Dessa 7 personer informerade tusentals läsare om det som led till att all media nappade. Resultat? 350 miljoner folk fick höra om nyheten.

Tandläkare från Boston

En viss tandläkare från Boston klagade på att hon hade väldigt få kunder. Hon ville väldigt gärna börja existera på internet, så hon kom på en helt lysande idé. Hon författade en e-bok – ”Frisk mun, friskt sex” och placerade den gratis på sin blogg. Hon skrev ett pressmeddelande och skickade länken till ett par bloggare. Resultat? Tusentals laddade ner e-boken, mängder med referenser på andra sidor, hon blev skildrad som expert, 10 nya anställda och massor med bokningar. Ett exempel på auktion till våra kunder?

Karamell godis

En av våra kunder, som införde karamell godis med ny smak på den tyska marknaden, hade till en början, tack vare sina vänner runt 200 fans på Facebook. Det var dock alldeles för lite folk för att kunna ha starta en diskussion. Så vi anordnade en tävling på Facebook, där man genom att bjuda in sina vänner till sidan kunna vinna gratis boxar med godiset. Dessutom blev vinnarna ombedda om att skriva ett par rader om produkten på dina bloggar eller hemsidor. Resultat? Efter slutet av tävlingen hade antalet fans ökat till nära 2000, flera rekommendations inlägg infann sig på en hel del bloggar. Men ett sådant antal av fans kam man påbörja engagerande diskussioner på Facebook, tack vare vilka man skaffar fasta kunder. Din tur Har du någon gång tidigare gjort en sådan auktion utan finansiering? Eller du kanske har egna idéer på liknande kampanjer? Dela med er av era kommentarer nedanför! Vill du veta mer om marknadsföring och försäljning? Bli en av våra fans på Facebook